', 'stichtingvalideringexamensmbo.nl'); ga('send', 'pageview');

Veelgestelde vragen – Certificeren

Hoe kan een instantie zich laten certificeren?

Er zijn verschillende autoriteiten die een instantie kunnen certificeren. Dit doen zij aan de hand van de norm voor valide exameninstrumenten. Ook zijn er kaders opgesteld waarbinnen de autoriteiten werken. Instanties die zich willen laten certificeren kunnen zelf contact opnemen met een autoriteit die hiervoor geselecteerd is. Hier vind je meer informatie over de autoriteiten en hun contactgegevens.

Waaraan moet een gecertificeerde instantie (bijv. een examenleverancier) voldoen?

In de norm voor valide exameninstrumenten zijn product-, proces- en organisatie-eisen opgenomen. Een instantie die zich wil laten certificeren (bijvoorbeeld een examenleverancier) moet aan al deze eisen voldoen. Een certificerende autoriteit zal de producteisen (op basis van een steekproef uit het totaal van exameninstrumenten), proces- en organisatie-eisen toetsen.

Wie voeren de certificering van instanties uit?

Certificering wordt gedaan door een aantal hiervoor geselecteerde onafhankelijke autoriteiten. Een certificerende autoriteit is benoemd op basis van een aantal eisen. Een certificerende autoriteit gaat vervolgens aan de hand van de norm voor valide exameninstrumenten (product-, proces en organisatie-eisen) instanties toetsen en certificeren. Daarbij zijn een aantal kaders opgesteld waarbinnen de autoriteiten werken. Hier vind je meer informatie over (de selectie van) de autoriteiten en hun contactgegevens.

Wie benoemt de certificerende autoriteiten?

Er worden door de stichting certificerende autoriteiten benoemd die instanties gaan certificeren in route 1 en exameninstrumenten gaan valideren in route 3. Een certificerende en validerende autoriteit wordt benoemd op basis van een set eisen. Geïnteresseerde autoriteiten kunnen zich via de kwartiermaker aanmelden om deze taken op zich te nemen. Hier vind je de autoriteiten die al benoemd zijn.

Hoe kan ik mijn exameninstrumenten extern laten valideren?

Er zijn verschillende autoriteiten die exameninstrumenten kunnen valideren. Dit doen zij aan de hand van de producteisen uit de norm voor valide exameninstrumenten. Ook zijn er kaders opgesteld waarbinnen de autoriteiten werken. Je kunt zelf contact opnemen met een autoriteit die hiervoor geselecteerd is. Hier vind je meer informatie over de autoriteiten en hun contactgegevens.

Wie voeren de externe validering uit in route 3?

Er worden door de kwartiermaker autoriteiten benoemd die instanties gaan certificeren in route 1 en exameninstrumenten gaan valideren in route 3. Een certificerende en validerende autoriteit wordt benoemd op basis van een set eisen. Geïnteresseerde autoriteiten kunnen zich via de kwartiermaker aanmelden om deze taken op zich te nemen. Hier vind je de autoriteiten die al benoemd zijn.